Wywiad z Aleksandrą Polak

Witajcie. Dzisiaj nie przychodzę z recenzją, lecz jak mogliście się domyślić po tytule, z wywiadem. I to nie byle jakim. Jest to bowiem wywiad, w którym młoda pisarka, da wam kilka rad na temat pisania, zdradzi kilka szczegółów o swojej najnowszej książce, jak i rzuci nieco światła na proces powstawania swojej pierwszej powieści. Mam nadzieję, że chętnie go przeczytacie, choćby po to by dowiedzieć się nieco więcej o tej przesympatycznej i niezwykle otwartej osobie, jaką jest Aleksandra Polak, autorka trylogii "Circus Lumos", której pierwszy tom, "Król kier" już od dłuższego czasu można znaleźć na półkach księgarni, a drugi tom "Perłowa dama" w najbliższym czasie będzie miała swoją premierę. Nie przedłużam już i zapraszam, do zapoznania się z wywiadem.

Metafizycznie Podejrzana: Co Cię zainspirowało do napisania "Króla kier"? Czy czerpałaś z książek, które wcześniej czytałaś bądź seriali albo filmów, które widziałaś? Co wpłynęło na Ciebie najbardziej?

Aleksandra Polak: "Król Kier" powstał poskładany z wielu zakątków mojej wyobraźni i obserwacji świata, który zawsze podzielony jest na cienie i światła. Zainspirowała mnie też moja fascynacja cyrkiem i wszystkie magiczne atrybuty, które można mu dopisać.

MP: Kiedy zapragnęłaś napisać i wydać swoją książkę? Jak to się stało, że została wydana?

A.P: Książki pisałam od małego, do "Króla Kier" wszystkie raczej dla zabawy i doskonalenia technik pisania. Tymi wcześniejszymi próbami pisarskimi ćwiczyłam warsztat, aż w końcu postanowiłam napisać coś na poważnie z myślą, że raz się żyje i postaram się, by ją wydać. Wysłałam książkę do wydawnictwa, które było zainteresowane wydaniem powieści młodzieżowej i tak to właśnie wyglądało.

MP: Opowiedz mi, oraz pozostałym czytelnikom o procesie powstawania książki. Czy przed rozpoczęciem pisania miałaś dokładny plan, którego trzymałaś się pisząc, czy raczej miałaś tylko ogólny zarys fabuły, a szczegóły dopracowywałaś na bieżąco? A może wyglądało to jeszcze inaczej?

A.P: Idę zasadą od ogółu do szczegółu. Najpierw tworzę świat, bohaterów, rozpisuję sceny, a potem dekoruję i wzbogacam o dodatkowe elementy.

MP: Czy inspirowałaś się otaczającymi Cię ludźmi, tworząc swoich bohaterów? Czy któregoś z nich wzorowałaś na sobie? Którego z bohaterów lubisz najbardziej?

A.P: Raczej nikim się nie inspirowałam i każdego bohatera tworzyłam od zupełnych podstaw. Staram się, żeby każdy miał niezależne, charakterystyczne cechy. Mam duży sentyment do Alicji, ale mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że lubię każdego z moich bohaterów.

MP: Co robisz kiedy nie masz weny?

A.P: Siadam do pisania i zmuszam się, żeby ją mieć :)

MP: Co jest twoim zdaniem najtrudniejsze w pisaniu?

A.P: Znalezienie siły do zmobilizowania się, by pisać ciągle dalej, nawet jeśli w perspektywie masz przed sobą kilkaset stron.

MP: Jak radzisz sobie z krytyką?

A.P: Konstruktywnie!

MP: Jaką radę dałabyś osobom, które chcą zacząć pisać i marzą o wydaniu wlasnej książki? Jak powinni się za to zabrać, żeby ich marzenie się spełniło?

A.P: Przede wszystkim powinni być wytrwali i ciągle pisać. Nie zniechęcać się porażkami i wierzyć we własne możliwości.

MP: Wróćmy ponownie do cyklu "Circus Lumos". Czy jest to pierwsza napisana przez ciebie książka, czy może pisałaś już wcześniej, przysłowiowo do szuflady? Jeśli tak, to czy myślałaś o wydaniu swoich starych projektów?

A.P: Pisałam do szuflady, ale raczej nie planuję wydać moich wcześniejszych prób pisarskich. Były to krótkie opowiadania fantastyczne, również wiersze, a nawet bajka, jednak redakcja takiego tekstu byłaby tak trudna, że lepiej już napisać takowe opowiadanie po prostu od nowa.

MP: Kto cię wspiera w pisaniu?

A.P: Wytrwale wspierają mnie rodzina i przyjaciele, także duuużo kubków kawy :)

MP: Jak długo pisałaś "Króla kier", a ile czasu zajęło ci napisanie "Perłowej damy"?

A.P: Pisanie "Króla kier" łączyłam ze studiami, egzaminami i wieloma wydarzeniami w życiu, dlatego zajęło to dość długo, łącznie półtora roku. Przy "Perłowej Damie" byłam już w pełnej mobilizacji, żeby pisać systematycznie i ukończyłam książkę w osiem miesięcy.

MP: Czy w twoim życiu zmieniło się coś od czasu wydania książki i momentu, w którym stałaś się, w wyniku tego, osobą publiczną?

A.P: Raczej nie, wręcz cieszę się z faktu, że mogę podzielić się z czytelnikami moimi doświadczeniami zarówno z pisania jak i samego życia. Jestem w wieku, kiedy w życiu zachodzi wiele zmian, kiedy ciągle dorastamy i uważam, że fajnie wymienić się perspektywą, a poprzez książki i social media przekazać ludziom, jak wyglądały te procesy z mojej perspektywy.

MP: Ile książek z cyklu "Circus Lumos" zamierzasz napisać? Znasz już zakończenie całej historii?

A.P: "Circus Lumos" będzie trylogią i tak, jako jedna z dwóch osób znam zakończenie! :)

MP: Może zdradzisz mi coś więcej niż to, co już wiemy z zapowiedzi o "Perłowej Damie", której premiera zbliża się wielkimi krokami? Czego możemy się spodziewać w najnowszym tomie "Circus Lumos"?

A.P: W "Perłowej Damie" będzie dużo akcji, zarówno walki jak i wyczekiwanego cyrkowego show, a także pojawi się ciekawy wątek miłosny. Dla miłośników podróży, też znajdzie się smakowity kąsek, mianowicie wyprawa do pewnego pięknego miasta. "Perłowa dama" to magia, akcja i miłość, które przyjmą zaskakujący obrót!

MP: Czy planujesz już, bądź będziesz planować inną książkę niż "Circus Lumos"?

A.P: Zastanawiam się nad kilkoma projektami, jednak nie wiem jeszcze, który z nich zrealizuję jako pierwszy. Ale z pewnością mam głowę pełną pomysłów!


MP: Dziękuję bardzo, za udzielenie mi tego wywiadu. To była prawdziwa przyjemność, móc poznać odpowiedzi na nurtujące mnie pytania i przy okazji, tyle się o Tobie dowiedzieć :)

Więc oto przed wami wywiad. Podobał wam się? Jakie chcielibyście jeszcze zadać autorce pytania? A może chcielibyście przeczytać wywiady z innymi polskimi autorami książek? Dajcie znać w komentarzach :)


Komentarze

  1. Świetny wywiad! Bardzo ciekawy i dobrze przemyślany. Sama nie posiadam zbyt dużego talentu pisarskiego, ale dla osób idących w tym kierunku na pewno bedzie on niezwykle przydatny ;) A co do innych polskich autorów to hm... Mysle ze fajnie byłoby przeczytać wywiad z Katarzyną Miszczuk :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś spróbuję się z nią skontaktować i takowy przeprowadzić :)

      Usuń

Prześlij komentarz