11. Szklany tron

Sarah J. Maas to jedna z najbardziej znanych i cenionych pisarek z gatunku fantastyki młodzieżowej w ostatnich latach, jednak do tej pory nie miałam okazji, sięgnąć po żadną z jej książek. Kiedy jednak szansa się nadarzyła, natychmiast z niej skorzystałam i tym oto sposobem, w moje ręce trafił "Szklany tron" czyli pierwszy tom przygód niezwykłej zabójczyni. I przyznam się szczerze, że dzień po kupieniu tej książki, zaczęłam ją czytać, a po zarwanej nocy, skończyłam. I byłam szczerze zachwycona.

Historia ta, opowiada o nastoletniej zabójczyni, która była najlepsza w swoim fachu, puki w wyniku fatalnego w skutkach błędu, nie została złapana i skazana na niewolniczą pracę w kopalni soli. Dziewczynie ledwo udało się przeżyć tam pierwszy rok i w niedługim czasie z pewnością by zginęła, gdyby nagle w jej życiu nie pojawił się książę, wyciągając ją z niewoli i oferując coś, czego pragnęła najbardziej. Wolność. Jednak jak wiadomo, wszystko ma swoją cenę. A w przypadku głównej bohaterki, Celaeny, jest nią służba w obronie władcy, jako królewskiej zabójczyni.  By to jednak osiągnąć, dziewczyna musi stanąć do okrutnego pojedynku, w którym żadne życie nie jest bezpieczne.

Po tak ciekawym i dobrze zapowiadającym się opisie, nie mogłam nie przyznać, iż książka mnie zaintrygowała i sprawiła, że niezwłocznie po nią sięgnęłam. A jak to wyglądało w trakcie lektury? No cóż... Muszę przyznać ich książka bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Byłam wręcz oczarowana fabułą i nie mogłam oderwać się od kolejnych stron pochłaniając je z zapartym tchem, ciekawa dalszych losów bohaterki. Akcja powieści jest niezwykle płynna, pełna zaskoczeń i nieustannych zwrotów akcji, a przy tym przesiąknięta od podszewki tajemnicą i nutką grozy, która sprawiła, że całą historię czytało się z wypiekami na twarzy.

Niesamowity klimat historia z pewnością zawdzięcza, również bohaterom. Przede wszystkim oczywiście głównej bohaterce, Cealenie, która jest niezwykle barwną postacią, zarówno silną i bezwzględną zabójczynią, której życie nie oszczędzało, ale jednocześnie noszącą gdzieś w sobie miłość do piękna, muzyki i fantastycznych strojów. Jest to postać, której nie brak charakteru, za co niezwykle ją doceniałam. Nosiła w sobie wiele smutku i złości, które udało jej się przekuć w niewiarygodną siłę charakteru. Pozostała przy tym jednak dobra i prawdopodobnie to właśnie tym zaimponowała mi najbardziej. Mając w sobie wiele ciemności, wciąż nosiła w sobie światło i była gotowa obdarować nim innych, walcząc dla siebie i w ich obronie. Imponowała mi tym, że umie walczyć o swoją wolność i jest gotowa nawet służyć znienawidzonemu królowi, byle tylko ją zdobyć.


"Szklany tron", to książka niezwykła i zdecydowanie warta uwagi. Pełna akcji i napisana językiem, który sprawia, że przez książkę się przepływa, nie wiedząc nawet, gdzie umykają kolejne strony. Jest to pozycja idealna dla fanów literatury młodzieżowej z dodatkiem fantastyki. Pełna walki i tajemnic, z doskonale wykreowanymi postaciami sprawia, że niemal od razu, czytelnik ma ochotę sięgnąć po następny tom.

Autor: Sarah J. Maas
Wydawnictwo: Uroboros
Ilość stron: 520
Ocena: 8/10






Komentarze